CIUTAT DEL BÀSQUET CATALÀ

El reconeixement a tota una història de Bàsquet

L’any 2000 es va iniciar aquest projecte que consisteix en nominar, cada any, una ciutat, vila o poble de Catalunya com a Ciutat del Bàsquet Català, on durant tot l’any es celebren activitats i actes esportius, socials i culturals referents al basquetbol.

La finalitat d’aquesta iniciativa és doble, per una banda el reconeixement dels homes i dones del bàsquet de l’àmbit territorial escollit, que amb la seva tasca i dedicació desinteressada, han propiciat el seu desenvolupament, creixement i popularització, en el seu municipi, i d’altre significar també aquells territoris on el bàsquet troba dificultats per desenvolupar-se i és necessari un recolzament i un suport que faci conèixer els seus valors formatius, esportius i cívics.

Qui pot demanar el nomenament de Ciutat del Bàsquet Català?

La petició per la designació l’ha de realitzar l’Ajuntament que correspongui, conjuntament amb un club, entitat o Comissió.

Primers passos de la ciutat escollida.

La ciutat elegida, designada pel Patronat de la Fundació d’entre les sol•licituds presentades, ha de constituir una Comissió Organitzadora formada per les persones que els clubs del territori designin, i on hi haurà també un representant institucional. Aquesta Comissió prepara un programa d’actes i activitats relacionades amb el bàsquet i la població, que es desenvoluparan al llarg d’un any. Aquest programa es presenta al Patronat de la Fundació per la seva consideració.

Què ha de fer la Ciutat del Bàsquet Català?

S’acostuma a realitzar la inauguració de l’any amb un acte institucional o acadèmic, a l’Ajuntament de la ciutat designada, en els mesos de gener o febrer. Una vegada realitzades les activitats programades es realitza la cloenda, usualment al mes de novembre, en un acte final que acostuma a ser un sopar, on al marge convocar el món del bàsquet, cada població acostuma a distingir persones del bàsquet local, i es produeix el relleu a la ciutat designada pel proper any. L’acte del relleu consisteix en el lliurament per part de l’alcalde o representant del municipi que acaba l’any, al seu homònim de la nova ciutat, d’un cartell on hi consta el logotip de la “Ciutat del Bàsquet Català” i el nom de la ciutat designada.

És imprescindible...

Comptar amb el suport i la implicació de les institucions locals (Ajuntament), del territori (Consells Comarcals, Diputacions, etc) així com l’ajut d’altres entitats ciutadanes.

Activitats de la Ciutat del Bàsquet Català

Les ciutats que fins ara han gaudit d’aquesta efemèrides han desenvolupat activitats tan diverses com exposicions de cartells, segells, fotografies i història del bàsquet local, concursos de logotips, de dibuixos de temàtica de bàsquet entre els escolars, clínics d’entrenadors, estades d’àrbitres, concursos d’animadores, recorreguts botant pilotes, tornejos, 3x3, congressos, jornades de veterans, trobades, presentació de llibres, etc, i cadascuna d’aquestes activitats ha representat i representa un focus d’atenció social, cultural, cívica i esportiva, que implica a gran part de la població.

A continuació hi trobareu detallades les designacions de les Ciutats del Bàsquet Català des del seus inicis i fins a l'actualitat.

Lleida, 2000

Girona, 2001 Mataró, 2002 Tarragona, 2003